Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

De website voor syndicale milieu- en klimaatactie.
Op de werkvloer en daarbuiten

Waarom bedrijven niet geven om duurzaam katoen

Wat is het meest milieuonvriendelijke gewas ter wereld? Katoen. Wat wordt tegenwoordig alsmaar duurzamer verbouwd? Ook katoen. En wat wordt door bedrijven weinig tot niet afgenomen? Jawel, duurzaam katoen.

Je draagt het, je slaapt er in, echt, je ziet het haast overal. Katoen is overal. Maar, wat velen misschien niet beseffen, is dat katoen een zeer vervuilend productieproces kent. De katoenbouw is sterk afhankelijk van water, pesticiden en andere chemicaliën. Zo brengt katoenproductie heel wat ecologische en sociale problemen met zich mee.

Bedrijven ijveren om enkel de duurzaam verbouwde variant van katoen af te nemen. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Maar, wat blijkt? Niets is minder waar. Het merendeel van de belangrijkste bedrijven koopt geen duurzaam katoen in. Vier op de vijf van de grootste katoenafnemers doen dit allesbehalve op duurzame wijze.

En dat zeggen wij niet, maar dat meldt een onafhankelijk uitgevoerd onderzoek (in opdracht van het Solidaridad, Pesticide Action Network en het Wereldnatuurfonds) ons. Dit “Rank A Brand”-rapport keek bij 37 bedrijven, van leuke kledingmerken tot bekende meubelretailers, naar hun beleid omtrent katoenverbruik. Ze onderzochten de drie belangrijkste domeinen: beleid, traceerbaarheid en inkoop en gebruik. Deze bedrijven kregen zodoende een score, van 0 tot 19,5. Hoe hoger de score, hoe duurzamer ze werden bevonden op vlak van “katoenbeleid”.

Sociaal drama

Wat bleek echter? Maar een paar bedrijven (8) hadden een score hoger dan 3. Dat wil dus zeggen dat 29, en daar staan grote bedrijven tussen, hier geen rekening mee houden. Kijk even mee naar de tabel op pagina 13 van het rapport zelf. Wat valt op? H&M bijvoorbeeld, dé grote voorvechter van ecologisch verantwoord ondernemen, zet stappen in de goede richting, maar is er nog bijlange niet. En dat voor zo'n belangrijke kledingretailer. In realiteit zit de duurzaamheidsvork toch wat anders in de steel. De goede leerling van de katoenklas is meubelketen IKEA met 12 punten (op die 19,5). Daarna volgen respectievelijk de C&A groep (9 punten), de H&M groep (9 punten) en Adidas (7,75 punten).

Dat veel grote bedrijven geen gebruik maken van duurzaam katoen is een gemiste kans, maar ook een sociaal drama. Zo kunnen kleinschalige katoenboeren moeilijk rondkomen, bijvoorbeeld vanwege de hoge kosten voor pesticiden en mest. Net daarom roepen Solidaridad en WNF alle bedrijven die grote hoeveelheden katoen gebruiken hun doelstellingen te (her)formuleren, te realiseren en hierover open te rapporteren. Bedrijven die dit serieus oppakken zouden uiterlijk in 2020 100% duurzaam moeten inkopen. Als alles goed gaat.

Duurzame projecten

Want, er zijn voorbeelden genoeg. Zo lijst thegoodtrade.com jeansmerken op die ethische, ecologische en/of duurzame producten en projecten afleveren. Meer dan de moeite om eens een kijkje te nemen. Voor de klimaatkameraad is het dan ook primordiaal van belang hier stevig werk van te maken. Enerzijds in bedrijven, maar ook bij ons, in de manier waarop wij consumeren.

En neen, we willen hier niemand met het vingertje wijzen. Het enige wat wij wel willen is dat mensen beseffen wat ze kopen, en nog meer, bij wie. Het blijkt zo de moeite de tag eens na te lezen in het shirtje dat je koopt.

UP